Wanneer je informatie wilt delen over de voedingswaarden of gezonde eigenschappen van een product mag je niet zomaar alles zeggen. Wat je wel en niet mag vermelden is vastgelegd in de Europese wetgeving (verordening (EG) 1924/2006, kortweg claimsverordening). Hierin staat precies aangegeven wat de voorwaarden zijn om bepaalde voedings- en gezondheidsclaims te mogen maken. Door op de juiste manier gebruik te maken van claims kan je jouw conversie en betrouwbaarheid vergroten.
Wat zijn claims en welke claims zijn er?
Claims op voedingsproducten zijn alle (niet verplichte) beweringen die gedaan worden over specifieke eigenschappen van een product. Ook illustraties, grafische voorstellingen en symbolen horen hierbij.
Er zijn twee verschillende soorten claims die bij een product vermeld kunnen worden:
- Voedingsclaims: claims die iets zeggen over de samenstelling van een product. Een aantal voorbeelden van voedingsclaims zijn ‘rijk aan eiwitten’, ‘light’, en ‘bron van vitamine C’.
- Gezondheidsclaims: claims die beweren dat er een verband bestaat tussen de consumptie van een product en de gezondheid. Een voorbeeld van een gezondheidsclaim is ‘Calcium draagt bij aan het behoud van sterke botten.’
Hoe weet je welke claims je mag maken?
De Europese Commissie heeft strikte regels opgesteld omtrent het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims. De toegestane claims en de voorwaarden voor het gebruik hiervan zijn opgenomen in verschillende losse Europese verordeningen. Een overzicht kun je vinden in het Europese register.
Bij het maken van voedings- en gezondheidsclaims is het bovendien belangrijk dat de claim:
- wetenschappelijk onderbouwd is
- begrijpelijk is voor de consument
- niet misleidend is
De regels over voedings- en gezondheidsclaims gelden voor alle commerciële mededelingen die over een product gedaan worden. Naast het etiket van een product moet dus ook de informatie in reclame-uitingen, op webshops en op sociale media aan de wetgeving voldoen.
De claimswetgeving toepassen
Door de grote hoeveelheid regels kan het best lastig zijn om te bepalen welke claims je wel en niet mag maken. Een aantal voorbeelden van wel en niet toegestane claims zijn:
Voedingsclaims
- Bananen zijn een goede bron van vitamine C.
- Bananen zijn een goede bron van kalium en vitamine B6.
Gezondheidsclaims
- Bananen verlagen de bloeddruk.
- Bananen zijn een goede bron van kalium, wat helpt bij het behoud van een goede bloeddruk.
Waarom is het belangrijk om de juiste claims te maken?
Je kunt voedings- en gezondheidsclaims goed gebruiken om je producten te promoten. Het kan een leuke manier zijn om je klanten meer informatie te bieden en ze te motiveren om de producten te kopen. Een goed gebruik van claims kan helpen om je conversie te verhogen. Om als bedrijf betrouwbaar over te komen is het natuurlijk wel belangrijk dat je geen onjuiste informatie verkondigt. Bovendien controleert de NVWA op het gebruik van claims. Het niet naleven van de wetgeving kan resulteren in flinke boetes.
Het kan lastig zijn en veel tijd kosten om zelf uit te zoeken wat je wel en niet mag zeggen. Wil je zeker zijn dat de informatie over jouw product voldoet aan de regelgeving, of wil je hulp bij het delen van voedings- en gezondheidsinformatie? Ik help je hier graag bij!
Neem een kijkje op mijn diensten pagina of neem contact met mij op. Dan kunnen we samen bespreken wat de mogelijkheden zijn.